JAK DŁUGO PRZECHOWYWAĆ PALIWO I CO WARTO WIEDZIEĆ?

Przechowywanie paliwa – jak długo można przechowywać olej napędowy i benzynę. Co warto wiedzieć?

Przechowywanie paliwa to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście rosnących cen energii oraz zapotrzebowania na niezależność energetyczną. Wybór odpowiednich zbiorników oraz znajomość okresów przydatności różnych paliw to kluczowe elementy efektywnego magazynowania. Dowiedz się, jak długo można przechowywać benzynę, olej napędowy, olej opałowy oraz AdBlue, a także jakie są korzyści i potencjalne skutki zbyt długiego przechowywania paliw. 

Zbiorniki na paliwo – efektywne magazynowania oleju napędowego, opałowego, benzyny i AdBlue

Zbiorniki są podstawą efektywnego magazynowania paliwa. Najczęściej wykorzystywane są zbiorniki z polietylenu. Materiał ten cechuje się wysoką odpornością na korozję, promieniowanie UV i uszkodzenia mechaniczne. To gwarantuje bezpieczeństwo podczas przechowywania paliw. Wybierając zbiornik, warto zwrócić uwagę na jego pojemność, dostosowanie do rodzaju paliwa, jakie planujemy przechowywać. Niemniej istotne jest wyposażenie, które ułatwi kontrolę cieczy i dystrybucję.

Magazynowanie paliw wymaga nie tylko wysokiej jakości zbiorników, ale także świadomości, jak długo można bezpiecznie przechowywać paliwo. Kluczem są odpowiednie warunki przechowywania oraz regularna kontrola stanu paliwa. Przestrzegając tych zasad, można wydłużyć żywotność samego paliwa i uniknąć kosztownych problemów technicznych z maszynami.

Stacja paliw na olej napędowy Swimer Tank FUDPS

Zbiorniki na paliwo powinny spełniać szereg wymogów uwzględnionych w przepisach prawa. Na ten temat zapraszamy do artykułu: Zbiorniki na paliwo - Jakie uwarunkowania prawne trzeba spełnić?


Jak długo można przechowywać paliwa?

Przechowywanie benzyny wiąże się z relatywnie krótkim okresem przydatności. W standardowych warunkach szacuje się, że można ją magazynować przez około 6 miesięcy. Po tym czasie benzyna traci swoje właściwości zapłonowe, co wynika z utleniania i odparowywania lotnych składników. Aby wydłużyć trwałość benzyny, zaleca się przechowywanie w szczelnych zbiornikach oraz w chłodnym i suchym miejscu. Terminem nieprzekraczalnym jest okres do maksymalnie 2 lat.

Olej napędowy (diesel) można przechowywać dłużej niż benzynę. W optymalnych warunkach jest to nawet 12–18 miesięcy. W tym przypadku podobnie nie zaleca się przekraczania okresu 2 lat składowania. Problemem w długotrwałym magazynowaniu diesla jest jednak zjawisko rozwoju mikroorganizmów (bakterie i grzyby). Zwłaszcza jeśli w zbiorniku na olej napędowy obecna jest wilgoć. Aby uniknąć problemów, warto stosować dodatki stabilizujące, depresatory i regularnie kontrolować stan paliwa.

Olej opałowy do celów grzewczych, cechuje się zbliżonym okresem przydatności do oleju napędowego. Okres przydatności wynosi więc od 12 do 24 miesięcy. Teoretycznie w idealnych warunkach, w zbiornikach wysokiej jakości ten czas wydłuża się do 5 lat.  Kluczowe znaczenie ma tutaj szczelność zbiornika oraz ochrona przed wilgocią i zmianami temperatury. Wahania temperatury mogą prowadzić do degradacji paliwa (wytrącania parafiny). Dlatego też zaleca się stosowanie zbiorników na olej opałowy z izolacją termiczną oraz ogrzewaniem. 


Zbiornik dwupłaszczowy na AdBlue BlueMaster Kingspan
AdBlue to wodny roztwór mocznika, stosowany w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi i systemami SCR. Można go przechowywać przez około 1 rok. Warunkiem jest temperatura magazynowania od ok. 0°C do 30 °C. Wyższe/niższe temperatury lub długotrwałe przechowywanie w nieodpowiednich warunkach prowadzą do rozkładu chemicznego. W konsekwencji do utraty właściwości. W tym przypadku również zaleca się stosowanie izolacji i ogrzewania zbiorników. 


Korzyści magazynowania paliwa

Przechowywanie paliwa ma wiele zalet. Szczególnie dla firm transportowych, rolników czy właścicieli nieruchomości. Zaletami takiego rozwiązania są:

Stabilizacja kosztów
Magazynowanie paliwa pozwala na zakup większych ilości w momencie, gdy ceny na rynku są niższe. Pomaga to uniknąć skutków nagłych wzrostów cen. Dzięki temu można zaplanować budżet na dłuższy okres i lepiej kontrolować wydatki operacyjne. Własny magazyn to oszczędność. 

Ciągłość działania w sytuacjach kryzysowych
Dostęp do zmagazynowanego paliwa jest szczególnie istotny w przypadku przerw w dostawach, takich jak:

  • Strajki w branży transportowej.
  • Problemy z zaopatrzeniem wynikające z sytuacji geopolitycznej.
  • Katastrofy naturalne lub awarie infrastruktury.
Firmy i gospodarstwa domowe posiadające własne zapasy paliwa mogą działać bez zakłóceń, co daje im przewagę konkurencyjną i większy komfort. Własny zbiornik paliwa to niezależność energetyczna.

Minimalizacja ryzyka przestojów
W przypadku branż takich jak rolnictwo, transport czy przemysł, brak paliwa w kluczowym momencie może oznaczać kosztowne przestoje. W niektórych regionach, zwłaszcza w sezonach zimowych, mogą występować problemy z dostawami paliw, szczególnie oleju opałowego. Magazynowanie paliwa eliminuje ryzyko, gwarantując ciągłość pracy maszyn, pojazdów i systemów grzewczych. 

Zbiornik na olej napędowy Fuelmaster

Elastyczność operacyjna
Własny zapas paliwa pozwala na elastyczność w planowaniu działań, niezależnie od dostępności paliwa na stacjach. Dotyczy to szczególnie użytkowników w odległych lokalizacjach, gdzie dostęp do paliwa może być utrudniony.

Redukcja czasu i kosztów logistyki
Zakup dużej ilości paliwa jednorazowo pozwala zaoszczędzić na kosztach transportu i ograniczyć częstotliwość dostaw. To szczególnie korzystne dla firm operujących w regionach oddalonych od dużych ośrodków zaopatrzeniowych.

Optymalizacja użytkowania paliwa
Dzięki stałemu dostępowi do zapasów można lepiej planować zużycie paliwa. Pozwala to na efektywniejsze wykorzystanie zasobów i ograniczenie strat wynikających z braku paliwa w krytycznych momentach.

Bezpieczeństwo środowiskowe
Nowoczesne zbiorniki są zaprojektowane tak, aby minimalizować ryzyko wycieków i zanieczyszczenia środowiska. Magazynowanie paliwa zgodnie z przepisami ogranicza wpływ na środowisko.

Magazynowanie paliwa to przede wszystkim strategiczna decyzja. Może to wpłynąć na efektywność operacyjną, bezpieczeństwo i oszczędności. Inwestycja w zbiorniki oraz odpowiednia organizacja magazynu to klucz do maksymalizacji korzyści, zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w biznesie.

Mobilny zbiornik na diesel Box Fortis

Skutki zbyt długiego przechowywania paliwa

Ignorowanie zalecanego okresu przechowywana paliwa, może prowadzić do poważnych konsekwencji m.in.:

  • Obniżenie jakości paliwa – spadek wartości opałowej i efektywności spalania, co prowadzi do strat finansowych.
  • Zanieczyszczenie układu paliwowego – obecność osadów i pyłów, kondensacja wody lub mikroorganizmów może zapchać filtry, uszkodzić silnik lub systemy grzewcze. Prowadzi to do problemów technicznych w urządzeniach i pojazdach. Efektem mogą być nieplanowane przestoje i straty finansowe
  • Ryzyko korozji – w przypadku obecności wody w zbiorniku mogą wystąpić uszkodzenia metalowych elementów systemu. 
  • Wzrost kosztów utrzymania zbiorników - zbiorniki wymagają regularnych przeglądów, czyszczenia i konserwacji. Zaniechanie tych działań oraz korzystanie ze starego paliwa może wpłynąć na szybszą degradację podzespołów i zapychanie się układów dystrybucji. 
Magazynowanie paliwa, choć korzystne, wymaga odpowiedzialnego podejścia i regularnej kontroli. Aby uniknąć negatywnych skutków, należy zadbać o:

  • Wybór wysokiej jakości zbiorników na paliwa.
  • Regularne inspekcje i konserwację.
  • Przestrzeganie zaleceń dotyczących okresu przechowywania każdego rodzaju paliwa i przeglądów zbiorników.
Więcej na temat serwisowania zbiorników można przeczytać w artykule: Serwis i konserwacja zbiorników na paliwa.

Powiązane produkty

Dwupłaszczowy zbiornik stacjonarny na diesel...

  • Pojemności 1000 l - 5000 l
  • Możliwość pełnej personalizacji w wersji X-Tank Diesel
  • Dla przedsiębiorstw przemysłowych i rolnych
star_border star_border star_border star_border star_border
0 Recenzji 
Cena
6 250,86 zł Cena podstawowa 8 118,00 zł
5 082,00 zł netto
Najniższa cena: 5 763,78 zł +8%

Zbiornik dwupłaszczowy na AdBlue BlueMaster...

  • Zbiornik dwupłaszczowy do AdBlue
  • 4 pojemności do wyboru
  • Duży wybór opcji wyposażenia
  • Ogrzewanie przestrzeni dystrybucyjnej
star_border star_border star_border star_border star_border
0 Recenzji 
Cena
17 783,10 zł Cena podstawowa 25 046,61 zł
14 457,80 zł netto
Najniższa cena: 17 265,14 zł +3%

Zbiornik dwupłaszczowy na olej opałowy

  • Wytrzymałe zbiorniki dwupłaszczowe
  • Wysoka jakość produktu, pojemność od 200 do 9000 l
  • Możliwość instalacji wewnątrz lub na zewnątrz budynku opcjonalnie z poborem i wężem ssawnym
star_border star_border star_border star_border star_border
0 Recenzji 
Cena
2 302,72 zł Cena podstawowa 3 243,26 zł
1 872,13 zł netto
Najniższa cena: 2 235,65 zł +3%

Zbiornik na olej napędowy Fuelmaster

  • Przenośne zbiorniki na olej napędowy z dystrybutorem paliwa
  • Dwupłaszczowa konstrukcja
  • Pojemność od 1500 do 9000 l
star_border star_border star_border star_border star_border
0 Recenzji 
Cena
8 095,49 zł Cena podstawowa 11 402,10 zł
6 581,70 zł netto
Najniższa cena: 7 859,70 zł +3%

Zbiornik na olej napędowy NVC/NVCL

  • Dwupłaszczowe od 1500 do 5000 l
  • System Lipremos Sonic GPRS/GNSS
  • System kontroli kierowców SFMS
  • Duża szafa
star_border star_border star_border star_border star_border
0 Recenzji 
Cena
7 503,00 zł Cena podstawowa 10 701,00 zł
6 100,00 zł netto
Najniższa cena: 7 995,00 zł -6%

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz